خانه / fb / کتاب هانس یورگن آیزنک

کتاب هانس یورگن آیزنک

پروفسور آیزنک از روان‌شناسان مشهور انگلیسی، از پیروان پاولف و یکی از پیشگامان رفتارگرایی است. او در انگلستان پیشگام روان‌شناسی بالینی شد. او پیشرو در انتقاد به تئوری‌های زیگموند فروید بود و تئوری‌‎های خود را در مورد ژنتیک رفتار و شخصیت ارائه داد. او همچنین راجع به مخاطرات سیگار کشیدن برای سلامتی و اثرات رفتار درمانی در بهبود سرطان و بیماری‌های قلبی بررسی و تحقیق کرد. رشته‌هایی که تمام آثار آیزنک را به هم پیوند می‌دهد مبحث شخصیت است. آیزنک کار خود را از رفتارهای منفرد و صفات آغاز می‌کند. در پی یافتن سنخ‌های (تیپ‌های) شخصیت بر می‌آید و ساختار آدمی را هم در جلوه‌های بهنجار و هم در نمودهای نابهنجار آن توصیف می‌کند. وی در تحقیقات وسیع سرانجام به این نتیجه می‌رسد که می‌توان شخصیت را در سه بعد برون‌گرایی ـ درون‌گرایی، استواری ـ نااستواری و گرایش، روان‌پریشی توصیف کرد. دو بعد شخصیتی برون‌گرایی و روان رنجوری در سال ۱۹۴۷ در کتاب ابعاد شخصیت توصیف شده است. همچنین آیزنک متوجه شد که چگونه این دو بعد شخصیتی شبیه چهار نوع شخصیت است که پزشک یونانی بقراط برای اولین بار توصیف کرده است. برون‌گرایی و روان رنجوری فضای دوبعدی ایجاد می‌‎کند که می‌توان تفاوت رفتار افراد را توسط آن شرح داد. چهار نوع متفاوت شخصیت عنوان شده توسط آیزنک و مترادف سازی آن با شخصیت‌های بیان شده توسط بقراط عبارت است از ۱) روان رنجوری زیاد و برون‌گرایی زیاد (تیپ صفراوی)، ۲) روان‌رنجوری زیاد و برون‌گرایی کم (تیپ سودایی) روان رنجوری کم و برون‌گرایی زیاد (تیپ دموی)، روان رنجوری کم و برون‌گرایی کم (تیپ بلغمی).
راهنمای خرید و مطالعه نسخه الکترونیک

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

کتاب حقوق‎ زن

معنای‌ دلیل‌، علت‌ و حکمت‌ حکم‌ شرعی‌ چیست‌ و این‌ها چه‌ فرقی‌ با یکدیگر دارند؟ در مورد احکام‌ دینی‌ از سه‌ دیدگاه‌ مختلف‌ می‌توان‌ بحث‌ کرد: أ. گاه‌ از دلیل‌ حکم‌ پرسیده‌ می‌شود. مثلاً اگر کسی‌ بپرسد دلیل‌ وجوب‌ نماز بر یک‌ مسلمان‌ چیست‌، در پاسخ‌ می‌شنود که‌ دلیل‌ یا مدرک‌ یا مستند این ‌حکم‌، آیۀ‌ شریفه‌ «یا ایها الذین‌ آمنوا أقیموا الصلاة‌» است‌. منابع‌ احکام‌ فقهی‌ یا انواع‌ ادله فقهی‌ عبارتند از: ۱. کتاب‌ الاهی‌ ۲. گفتار، کردار و امضای‌ معصومین‌(ع) ۳. اجماع‌ فقها با شرایطی‌ خاص‌ که‌ در اصول‌ فقه‌ مشخص‌ شده‌ است‌. ۴. عقل‌ با شرایطی‌ که‌ در محل‌ خودش‌ آمده‌ است‌. به‌ عبارت‌ دیگر هر حکم‌ شرعی‌ که‌ در رساله‌های‌ عملیه و در فقه‌ شیعه ‌آمده‌ است‌، دلیلش‌ در یکی‌ از این‌ چهار منبع‌ یافت‌ می‌شود. ب‌. گاه‌ ممکن‌ است‌ از علت‌ وضع‌ حکمی‌ شرعی‌ پرسیده‌ شود، مانند این‎که چرا ما باید نماز بخوانیم‌ و علت‌ تامّه جعل‌ این‌ تکلیف‌ بر ما چیست‌؟ در پاسخ‌ به‌ این‌ نوع‌ پرسش‌ این‌ گونه‌ پاسخ‌ داده‌ می‌شود علت‌ ـ به‌ معنای‌ دقیق‌ عقلی‌ آن‌ ـ همۀ‌ احکام‌ شرعی‌ و الاهی‌ و واضع‌ آن‌ها اراده خداوند است‌. ار..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *