خانه / fb / کتاب گرجی‌اف

کتاب گرجی‌اف

گرجی‌اف معتقد بود که رشد درونی نیازمند درک درست درباره‌ی شرایط انسانی است. «خود حقیقی» نه تنها کاملاً با خودِ کاذب تفاوت دارد بلکه درست نقطه‌ی مقابل آن است. نمی‌توان توسط خودِ کاذب مفهومی از «خود حقیقی» داشت. برای آشکار شدن خود حقیقی باید خودکاذب که شامل «من»های بسیاری است متوقف شود. هنگامی که فرد می‌گوید «من» بر این تصور است که او به تمامیت خویش اشاره‌ می‌کند. هر فرد بالغ یا هر انسان معمولی که واژه‌ی «من» را برای توصیف خودش به کار می‌برد دارای «من‌های» بسیاری است، در یک لحظه یکی از «من»‌ها حاضر می‌شود و در لحظه‌ی دیگر «من» دیگری که ممکن است با «من» قبلی یکی باشد و یا نباشد. این «من» ممکن است از منِ دیگر هیچ نداند. بین «من‌ها» معمولاً حفاظی وجود دارد که سیستم دفاعی و سازشی فرد را می‌سازد. دسته‌هایی از «من»ها در محیط کار، بعضی درخانه و برخی در مجامع اجتماعی با هم همکاری و همراهی دارند و ممکن است که هر دسته از این «من‌ها» دسته‌های دیگر را نشناسد، چرا که با یکدیگر در ارتباط نیستند. یک «من» ممکن است که قولی بدهد در حالی که «من» دیگر هیچ چیز از قول و تعهد نداند و هیچ گرایشی به صداقت نداشته باشد. یک گروه از «من‌ها» ممکن است با شور و شوق به تعهدهای ازدواج پایبند باشد و گروه دیگر اصلاً متعهد نباشد.
راهنمای خرید و مطالعه نسخه الکترونیک

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

کتاب حقوق‎ زن

معنای‌ دلیل‌، علت‌ و حکمت‌ حکم‌ شرعی‌ چیست‌ و این‌ها چه‌ فرقی‌ با یکدیگر دارند؟ در مورد احکام‌ دینی‌ از سه‌ دیدگاه‌ مختلف‌ می‌توان‌ بحث‌ کرد: أ. گاه‌ از دلیل‌ حکم‌ پرسیده‌ می‌شود. مثلاً اگر کسی‌ بپرسد دلیل‌ وجوب‌ نماز بر یک‌ مسلمان‌ چیست‌، در پاسخ‌ می‌شنود که‌ دلیل‌ یا مدرک‌ یا مستند این ‌حکم‌، آیۀ‌ شریفه‌ «یا ایها الذین‌ آمنوا أقیموا الصلاة‌» است‌. منابع‌ احکام‌ فقهی‌ یا انواع‌ ادله فقهی‌ عبارتند از: ۱. کتاب‌ الاهی‌ ۲. گفتار، کردار و امضای‌ معصومین‌(ع) ۳. اجماع‌ فقها با شرایطی‌ خاص‌ که‌ در اصول‌ فقه‌ مشخص‌ شده‌ است‌. ۴. عقل‌ با شرایطی‌ که‌ در محل‌ خودش‌ آمده‌ است‌. به‌ عبارت‌ دیگر هر حکم‌ شرعی‌ که‌ در رساله‌های‌ عملیه و در فقه‌ شیعه ‌آمده‌ است‌، دلیلش‌ در یکی‌ از این‌ چهار منبع‌ یافت‌ می‌شود. ب‌. گاه‌ ممکن‌ است‌ از علت‌ وضع‌ حکمی‌ شرعی‌ پرسیده‌ شود، مانند این‎که چرا ما باید نماز بخوانیم‌ و علت‌ تامّه جعل‌ این‌ تکلیف‌ بر ما چیست‌؟ در پاسخ‌ به‌ این‌ نوع‌ پرسش‌ این‌ گونه‌ پاسخ‌ داده‌ می‌شود علت‌ ـ به‌ معنای‌ دقیق‌ عقلی‌ آن‌ ـ همۀ‌ احکام‌ شرعی‌ و الاهی‌ و واضع‌ آن‌ها اراده خداوند است‌. ار..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *